dimecres, 19 de novembre del 2008

Vitralls modernistes


L'interès del romanticisme primer i del modernisme després per l'art gòtic impulsà els mestres vidriers d'arreu d'Europa a la recerca d'aquella tècnica oblidada.
Com a Anglaterra amb William Morris i Burne-Jones i a França amb Viollet-le-Duc, a Catalunya sorgiren els noms de la dinastia Amigó, Agustí Rigalt i Cortiella, J. Sagalés, A.Aymat, Josep Pujol i Josep Espinagosa i Farrando entre els vitrallers premodernistes.

Entre els artistes que treballaren els vitralls excel·leixen particularment Joaquim Mir i Darius Vilàs, pintors, i els arquitectes Rubió i Bellver, Balcells i Buigas, Puig i Cadafalch, Gallissà, Jujol, Sagnier i, d'una manera molt preeminent, Domènech i Montaner.

Cal assenyalar la interessant experiència d'Antoni Gaudí, amb Jaume Llongueras, Iu Pascual i J.Torres i Garcia, a la seu de Mallorca, on intentà d'obtenir una veritable tricromia sobreposant tres vidres de colors primaris convenientment rebaixats.

http://www.enciclopedia.cat/fitxa_v2.jsp?NDCHEC=0151016


Palau de la Música, Barcelona






Casa Navàs, Reus




Casa Garriga Nogués




Seu central Caixa Sabadell


Els vitralls són el reflex de l'harmonia de l'art: dibuix, colors i llum es combinen per crear efectes de bellesa cromàtica excepcional. És molt difícil de reflectir.ne la bellesa en una foto. Per gaudir plenament, cal veure'ls en el seu espai.


Us agraden? No em cansaria de mirar-los.



10 comentaris:

Carme Rosanas ha dit...

M'agraden molt, fins i tot el que més conec, el del Palau de la Música, sempre em sembla descobrir-lo de nou i és que tens raó, no et canses de mirar-los.

Striper ha dit...

Quina pasada son preciosos.

RY ha dit...

Sempre recomano una visita al Palau perquè forma part del imaginari col·lectiu de molta gent i mostra una determinada época. Els vitralls, a més a més, ensenyen una altra cosa: la intensitat de la llum varia al llarg de les diferents hores del dia.

Anònim ha dit...

Bon dia i bon hora!
Quan anem al Palau m´agrada anar dalt perquè tinc els vitralls més aprop.
Del Palau tot val la pena, una joia de l´arquitectura catalana. Al primer pis, a fora, hi ha unes columnes que em tenen el cor robat.
Imma

Ferran Porta ha dit...

M'encanten i no, tampoc no em cansaria de mirar-me'ls.

Els vitralls poden arribar a salvar una arquitectura "difícil", per dir-ho d'alguna manera. A Berlin, l'església cinquantenària al costat de la Gedächtniskirche, estèticament un monstre, se salva un cop hi entres gràcies als vitralls blaus que l'encerclen. Sort d'ells !

Què t'anava a dir ha dit...

Molt xulos i la feina que porten.

DooMMasteR ha dit...

Els vitralls son dels primers elements que observo quant visito algun monument. M'encanten, emocionen i ens expliquen molta història del lloc.

Salutacions!

Jobove - Reus ha dit...

per la part que em toca "la casa Navàs" gràcies, la veritat és que es una delicia aquesta casa modernista, val la pena visitarla

petons

Josep Lluís ha dit...

Conec també els del Palau de la Música però els altres no tenen res a envejar.

Un petonet des de l'altra costat...

Anònim ha dit...

Sempre m'han cridat l’atenció aquests vitralls. A les grans catedrals gòtiques, amb la foscor habitual de les seves naus, projecten la llum amb formes molt especials. Vaig conèixer fa uns anys el net d’un dels artesans de Barcelona que van fer els vitralls del Palau, ell és assessor informàtic. Tot evoluciona.