diumenge, 29 de març del 2009

Reglament per al cultiu de l'arròs a l'Empordà, 1767 - les fites



D'un petit llibret dit

"Ordenanza o reglamento general que hasta nueva resolución de S: MAGESTAD o de su REAL CONSEJO se deberá observar para el CULTIVO de los ARROZES en los pueblos del AMPURDAN, corregimiento de Gerona"

I que va ser imprès a Barcelona, per Thomas Piferrer, impresor del rey, el 1767...


llegim la importància que tenien les fites en el món camperol i, en aquest cas, vinculades al món del cultiu de l'arròs:


"Quedando demarcados en el Territorio del Ampurdán los Arrozáles por medio de mojones ò fitas de piedra, que actualmente se hallan existentes à distancia de ducientas cinquenta canas de los pueblos (La cana equivalia a 1,555 metres, a Barcelona, però variava una mica en altres indrets del territori), inclusas las Iglesias, de siete palmos de longitud, y dos de ancho, com uno y medio de grueso, metidos dos palmos dentro de la tierra, y los cinco restatnes de alto sobre la superficie de ella, en el numero, y con las demas circunstancias, que constan den los libros de sus Ayuntamientos;



será de la obligación de los Bayles Regidores y Procuradores Syndicos que actualmente son, y por tiempo fueren de dichos pueblos, conservar los expresados mojones en el mismo estado que hoy tienen, (...)




Por ningun motivo se podrán criar Arroces en la parte interior de los mojones, ò en las tierras que median entre estos y los respectivos pueblos.

* Les tres últimes fotos són extretes del web
ww.elxiuletdepals.com

2 comentaris:

Striper ha dit...

Es sorprenent o no tany jo tenia p tinc un reglanment m de la mateixa epoca que regulaba els cribadors de blat a Manresa.

El veí de dalt ha dit...

Les fites són importants per l'arròs i per delimitar qualsevol propietat agrícola o forestal. Ja ho saps. Avui, amb els GPS, ja perdran el seu valor testimonial.