dijous, 11 d’octubre de 2007

Orfeó català: una reflexió de 1953


M’ha vingut a les mans un programa de l’actuació de l’Orfeó Català al Teatre Municipal de Girona, el 22 de novembre de 1953, fa quasi 56 anys, que aviat són dits.

En obrir el programa constato que és escrit només en castellà i de seguida ho entenc: és publicat en els anys que el franquisme tenia més força.

El text diu:

Fundado el Orfeó Catalá el año 1891 por los Maestros Luís Millet i Amadeo Vives, ha venido realizando una labor intensísima de divulgación de la música coral en toda su vastísima amplitud.

El maestro Luis Millet, verdadera figura señera, consagró toda su vida a la obra del Orfeó Català, que dirigió hasta su fallecimiento ocurrido el año 1941.
Le sucedió en la dirección el Maestro Francisco Pujol hasta fines del año 1945, en que el Orfeó Català sufrió nuevamente la pérdida de su nuevo conductor.

Desde 1946 la dirección del Orfeó Català corre a cargo del joven maestro Luis M Millet, que ha demostrado poseer una vigorosa personalidad musical. Y que constituye un fidelísimo continuador de la más pura escuela fundada por su padre.

El Orfeó ha efectuado (fins a 1953) 886 audiciones y ha realizado infinidad de excursiones artísticas entre ellas a Niza, Montpelier, Marsella, Perpignan, Valencia, París, Londres, Roma y Sevilla.

En el programa, cal destacar-ne la Cançó de Bressol de Tomàs Garbizu, la sardana Empordà i Roselló, d’Enric Morera, Sospirs, de Lluís Millet i la Mort de l’Escolà, d’Antoni Nicolau i lletra de Jacint Verdaguer.