dimecres, 14 de maig del 2008

Tornar al dia a dia


Els breus dies de vacances ja s'han acabat. Ja torno a ser a casa! Estocolm m'ha agradat. És una ciutat que si l’hagués de definir faria servir tres adjectius: bonica, funcional i civilitzada.

Us podria parlar dels monuments, del paisatge, de la presència de l’aigua per tot arreu, una aigua boníssima. Però hi ha altres aspectes importants per a les persones que viuen en una ciutat que m’han cridat l’atenció:

Les comunicacions: Estocolm té un servei de metro exemplar, espectacular, de més de 100 km de llargada. Ben conservat i eficaç. També, una xarxa de carril-bici ampla, ben marcada i sovint separada de les vies del transport a motor, de manera que les bicicletes i els ciclistes són presents per tots els racons de la ciutat.
Metro i autobusos creen una xarxa de transport públic que, amb les bicicletes, eviten les aglomeracions, el soroll ambiental, les tensions i la contaminació.



La gran quantitat d’habitatges “socials”, amb una estructura semblant i que afavoreixen l’accés a l’habitatge de tota la població. Tant pisos com cases són, habitualment, sense persianes, i com a molt tenen una cortineta que no tapa per res la llum. En canvi, la majoria de les finestres tenen plantes decoratives i una làmpada petita que encenen quan es fa fosc. Un conjunt decoratiu molt bonic, però que en aquesta època de l’any, -en què a les 4 del matí ja és pràcticament clar i fosqueja a les 9 del vespre-, no em permetria dormir gens, si tinc en compte que qualsevol claror em desperta.


El tarannà humà: Les cares de felicitats dels infants. La majoria d’uns ulls immensos i blaus, amb un somriure ampli. La gran quantitat de persones de totes les edats que llegien en el metro, a les places, a les terrasses. Les converses a veu baixa, quasi imperceptibles. L’escassa mendicitat i la poca que hi havia, increïblement, de persones joves.

La manca de papers pel terra, el respecte pels espais públics, el menjar gustós i caríssim (ara em vénen a la memòria unes boles grosses de xocolata cruixent i coco delicioses... serien altres temes que podria parlar, si no fos que ja us he robat massa temps.



Ah! Només una cosa que em va sorprendre: la freqüent presència en llocs públics de St. Jordi i el drac... i, a diferència d’aquí... sempre, amb la presència de la princesa.




17 comentaris:

Jobove - Reus ha dit...

benvinguda a casa, quines vacances !!!

Afontcu ha dit...

Hola! Espero que hagi anat bé :)
I què és això de fer vacances al maig! Tu a Estocolm i jo estudiant... :(

Adéééu!

nur ha dit...

Quina enveja, Núria! Sí que és bonic Estocolm, sí.

A mi, però, a més, em va sorprendre una cosa: la quantitat d'alcohòlics per metre quadrat que et pots trobar en un lloc on l'alcohol està superprohibidíssim.

Recordo que de visita en alguna església, ens vam trobar un home (que no tenia pas aspecte de mendigar) bevent una ampolla de vi amagada sota una bossa d'aquelles de paper que surten sovint a les pel·lícules americanes (per amagar el contingut de la bossa). Sincerament, ho vaig trobar molt fort.

Anònim ha dit...

Quasi ens fas viure la ciutat en el teu escrit. Espero que no sigui el darrer i que puguem veure més imatges. Benvinguda!!

helena ha dit...

Mola, donen ganes de anar-hi!!! ha sigut una mini-ciber-tour per Estocolm jejejeje

Mikel ha dit...

no hi he estat mai , pero despres de llegir els teus comentaria ja en tinc ganes ;-)

Ferran Porta ha dit...

Una excel·lent xarxa de transport públic és importantíssim per fer la vida en una gran ciutat més agradable per tots. No crec que en el nostre país en siguin conscients, d'això. Amb més metro, més autobús i molt tramvia, els ciutadans deixarien els cotxes a casa i.... menys contaminació, menys estrès, menys soroll.

DooMMasteR ha dit...

De la forma que ho has descrit sembla un lloc idilic :-)
Bentornada!

Què t'anava a dir ha dit...

M'estas provocant a anar-hi. La veritat que et poden estar agraït de la bona promoció que en fas. L'important és que hagis tornat contenta. Això és l'important.

Striper ha dit...

Ben tornada i bonica i interesant descripcio.

La Torre d'Ivori ha dit...

I què fa un Sant Jordi sense la seva princesa?, aquests sí que saben!

Valentí ha dit...

Ben tornada! Tens moltes coses per explicar, oi? Doncs endavant

Josep Lluís ha dit...

Afegeixo Estocolm a le meva llista de possibles. Benvinguda a casa.

Anònim ha dit...

Bonic i interessant! Quina sort de viatge. Benvinguda a casa.

Imagine Photographers ha dit...

A mi hace muchos años también me llamo la atención prácticamente lo mismo, quizas aún mas porque hace treinta años las diferencias eran mucho mas acusadas.
Un saludo

@RusKiiis ha dit...

Hola Núria, altre vegada em tens aquí mentre em prenc un cafetonet tot admirant les teves fotus...

Passa un moment pel meu blog que tinc una coseta (¿?) pert tu...

Salut i petons.

merike ha dit...

Sóc feliç que t'agradava el nostre veí occidental. És molt temps en què he visitat Estocolm. Així has vingut al nord i era al sud, Lisboa! Grans fotos!