diumenge, 6 de gener del 2008

El Feliuet; el primer ferrocarril de via estreta



Avui us presento el Feliuet, nom que rebia popularment el tren de via estreta o carrilet que unia Girona amb Sant Feliu de Guíxols. Era el primer ferrocarril de l'estat espanyol que utilitzava un ample de via estreta de 75 cm.

El Feliuet es va inaugurar l'any 1892 i va funcionar com a línia de passatgers i de mercaderies fins al 1969.





Sembla que la seva construcció va respondre a la tossuderia dels habitants del Baix Empordà, especialment dels empresaris, que necessitaven un mitjà modern i ràpid per al transport de mercaderies -productes manufacturats, especialment els derivats del suro de Cassà i de Llagostera-, el comerç entre el mar i l'interior, per al desplaçament de la gent i, també, per respondre a les necessitats de l'incipient turisme que generava l'existència de fonts d'aigua medicinal i les platges de l'aleshores desconeguda, i fins i tot no batejada, actual Costa Brava.

Els anys especialment gloriosos van ser de 1936 a 1939. L’aparició de l’automòbil i la manca d’inversions per a la modernització del carrilet van fer que perdés passatgers de manera progressiva.

El 1963 la concessió va passar a mans de l’estat espanyol i es va eixamplar l’ample de via fins a 100cm per fer-la compatible amb la de del tren d’Olot, però la manca de visió en el futur va provocar que no se superessin les problemàtiques que anaven sorgint i que van provocar que el juny de 1969 el Feliuet realitzés el seu últim viatge.

Aquests darrers anys s’ha recuperat el traçat del trenet i s’ha convertit en una magnífica ruta verda pels paisatges rurals -cada vegada més urbanitzats- de la plana gironina i empordanesa salvant els suaus desnivells de les Gavarres i del massís de les Cadiretes i deixant-se portar, durant el tram final, pel suau declivi de la vall del Ridaura fins a l'arribada al mar.


Carles Cardona, un gran enamorat del trenet, ha recollit un munt de material referent al Feliuet en una llarga labor d’investigació en diferents museus i arxius, ha fet fotografies dels elements que encara existeixen i ha reconstruït virtualment el seu trajecte.

Us recomano que gaudiu una estona de fragments d’aquest trajecte. Hi trobareu una combinació d’art, bellesa, nostàlgia i paisatge empordanès lligats amb una música delicadament escollida. No us decebran.





4 comentaris:

Anònim ha dit...

Interessant història la del Feliuet, i no menys interessants els vídeos, quina feinada que ha fet en Cardona!

Striper ha dit...

Personalment m'encantan els trens,i he gaudit molt amb el teu post, pero tinc el dubte de si va ser el primer al 1885, es va ignaura el de Manresa a Berga, desconec si ja també el tram fins a Guardiola per que segurament aquet ultim tram era de 75.

Eva ha dit...

seguiràs a trave´s d'aquest blog? si és així ja t'afegiré a la llista de rss

Mikel ha dit...

m´ha agradat molt l´historia i ens ho has explicat molt be!