diumenge, 4 de novembre del 2007

Digueu-me agosarada...


Els nostres centres escolars,... han incorporat les noves tecnologies a les aules?

Si l’alumnat viu envoltat de mòbils, internet, jocs virtuals i blocs,... ¿els motiva estudiar fent ús exclusivament de llibres, llibretes i bolígrafs semblants als que s’utilitzaven el segle passat?

Incorporar les noves tecnologies a les aules ens permet transformar la manera d’ensenyar i incentivar l’interès per aprendre. Gràcies a les tecnologies avançades es poden introduir a les aules múltiples formes d’aprenentatge, entre les quals, després de les pantalles tàctils i dels projectors, internet és la més coneguda pel que comporta d’informació actualitzada, d’imatge, de moviment, d’interacció i d’experimentació.

Potser em considerareu agosarada, però... ¿què passaria si en comptes de considerar que els mòbils són uns enemics escolars en potència, els convertíssim en aliats, en eines que permeten mantenir el contacte entre professorat i alumnat més enllà de les parets de l’escola, i convertir-los en suports de transmissió d’informació, de coneixements que poden ser ampliats, a la tornada, a l’aula?

I més fort encara,... ¿pot ser que una part, i dic una part!, del fracàs escolar dels nostre alumnat es degui al desencaix tan important que encara hi ha entre la manera d’ensenyar a les aules i la interactivitat quotidiana que l'envolta?



2 comentaris:

Joana ha dit...

Digue'm agosarada a mi però alguna cosa està passant alnostre sistema educatiu.
Tanta manca de motivació per part dels alumnes, la manera de transmetre coneixements, la formació del professorat, tantes depressions, cansanci, culpes als pares. Tanta tecnologia a fora i tan poca a dins o infrautilitzada.
La veritat és que jo , com a mare, estic decebuda i recordo amb enyorança els profes que vaig tenir, capaços e potenciar el que sobresortia de cada persona, mai aplacant l'autoestima...
Estic molt decebuda i alguna cosa està passant!

Roc ha dit...

Agosarada potser sí, però en tot cas realista amb perspectiva de futur. Que les aules s'acabaran adaptant amb noves tecnologies completament no en tinc dubte. És el camí que duem, s'escampen i entren arreu; les escoles no es quedaran enrere.

Igual que puc suposar tot això també puc afirmar que jo m'he beneficiat de serveis com ara Internet per tal d'estudiar. Vaig començar un curs d'èuscar (es diu Boga) i sens dubte que el mètode és molt més amè que no pas les classes convencionals. És un programa on vas passant per pantalles amb exercicis, converses, jocs, etc. Això per a un nen segur que seria molt més motivant que un llibre. I també em vaig treure el Batxillerat a distància (a l'IOC). La comunicació es basava en el mòbil (t'envien sms's amb avisos) i en Internet. Clar que necessites llibres, però algunes assignatures el llibre pot ser una guia i pel teu compte utilitzes altres recursos. En els dos casos tens un tutor, una figura necessària per resoldre dubtes, i una mancança és que no tens companys (els tens però no hi ha un contacte directe).

Si jo ja he pogut estudiar des de casa com podem pensar que les noves tecnologies no afectaran a les aules de totes les escoles, inclús als més petits?

Sobre si el fracàs escolar es deu a aquesta inadequació no sabria contestar (al cap i a la fi fins ara havia funcionat així sempre). Però és cert que utilitzar nous recursos afavoriria!